دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مسعود اطیابی در گفت‌وگو با آنا:

دغدغه جشنواره باید توسعه و ارتقای «سینمای ملی» باشد/ باید مرز میان فیلم سخیف و خوب تعریف شود

کارگردان و تهیه‌کننده سینما معتقد دارد باید تعریف فیلم ضعیف و سخیف روشن شود و نمی‌توان هر فیلمی را بر اساس ژانر و موضوع در این زمینه طبقه‌بندی کرد.
کد خبر : 627509
مسعود+اطیابی.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، هرچه به زمان برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر نزدیک‌تر می‌شویم، حال و هوای این رویداد بیشتر و بیشتر در میان سینماگران و سینمادوستان پررنگ می‌شود. معمولا هر سال ماه‌های نزدیک به بهمن، ماه‌های مهمی برای سینمای ایران است. زمانی که فیلم‌های مهم متقاضی حضور در این رویداد درخواست حضور در آن را پر می‌کنند و هیئت انتخاب فیلم‌ها نیز آثار حاضر در بخش‌های مختلف را مشخص می‌کند.


جشنواره فیلم فجر از آن دست رویدادهایی است که هم برای فیلمسازان هنری و جشنواره‌ای کشورمان اهمیت دارد و هم برای فیلمسازان گیشه‌ای. بسیاری از آثاری که در میان فیلم‌های پرفروش سینمای ایران در یک دهه اخیر قرار می‌گیرند، فرصت اکران در جشنواره فیلم فجر را پیدا نکردند، حالا یا اصلا توسط سازندگانشان به جشنواره معرفی نشدند و یا توسط هیئت داوران این رویداد ملی و مهم، پذیرفته نشدند. به همین دلیل هم نام بسیاری از فیلمسازان مطرحی که آثار پرفروش زیادی دارند، در میان کارگردان‌های حاضر در ادوار مختلف جشنواره فجر نایاب و کمیاب است.


مسعود اطیابی یکی از این کارگردان‌ها است، او که آخرین فیلمش یعنی «دینامیت» ماه‌هاست که صدرنشین جدول فروش سینمای ایران است و احتمالا یکی از سه فیلم پرفروش سال ۱۴۰۰ خواهد بود. از آنجایی که خبرگزاری آنا پیش از این نگاه خود به فیلم «دینامیت» را در نقدها و گزارش‌های مختلف منتشر کرده بود، در این گفت‌وگو راجع به این ساخته پرفروش اطیابی صحبتی به میان نیامد و با او صرفا در رابطه با جشنواره فیلم فجر گفت‌وگو کردیم و به احتمال فراوان در آینده‌ای نزدیک و پس از اتمام اکران «دینامیت»، مصاحبه‌ای مفصل با این کارگردان گیشه‌شناس خواهیم داشت.


مسعود اطیابی در ابتدای صحبت‌هایش درخصوص درباره چشم‌انداز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر بیان کرد: اگر جشنواره فیلم فجر به سمتی برود که سینما هر چه بیشتر به مردم نزدیک شود، جریانی سازنده را به وجود آورده است و در این راستا، هیئت انتخاب جشنواره نقشی مهم را ایفا می‌کند. در حقیقت دغدغه جشنواره باید توسعه و ارتقای «سینمای ملی» باشد.


اطیابی عنوان کرد: باید به این نکته توجه کرد که فیلم‌های کودکانه، کمدی، متفکرانه، اجتماعی، سیاسی، دفاع مقدس، روشنگرانه درباره بیداری اسلامی و حتی فیلم‌های سرگرم‌کننده همگی در کنار یکدیگر سینمای ملی را تشکیل می‌دهند. ویژگی سینمای ایران این است که برای طیف‌های مختلف مخاطب جذابیت دارد و باید به این واقعیت توجه کرد.


دغدغه جشنواره باید توسعه و ارتقای «سینمای ملی» باشد/ باید فیلم ضعیف و سخیف تعریف شود


«دینامیت» در کنار اکران خوب «منصور» دیده می‌شود


کارگردان فیلم‌های «دینامیت» و «شرط اول» در ادامه اظهار کرد: هنرمندان باید برای همه سلیقه‌ها فیلم داشته باشند و مردم را از دیدن فیلم خارجی بی‌نیاز کنند. سینمای دفاع مقدس بخشی از سینما را تشکیل می‌دهد. سینما می‌تواند با ساخت فیلم‌های خانوادگی به تحکیم خانواده ورود کند. اگر بتوانیم فیلم‌هایی بسازیم که خانواده را درگیر کنیم، به نفع تقویت خانواده عمل کرده‌ایم.


وی افزود: به همین دلیل است که معتقدم جشنواره فیلم فجر به همه افراد تعلق دارد. در اکران سینما هم باید انواع فیلم‌ها روی پرده بروند، به عنوان مثال وقتی فیلم «منصور» اکران خوبی داشته باشد، فیلم «دینامیت» هم دیده می‌شود. سینمای ملی با حضور طیف‌های گسترده مخاطب قابلیت توسعه و ارتقا پیدا می‌کند.


تهیه‌کننده فیلم «خاموشی دریا» با اشاره به معرفی فیلم‌های ایرانی به جشنواره‌های بین‌المللی اظهار کرد: امروزه اگر یک فیلم خانوادگی ایرانی به جهان معرفی شود، به این معنی است که ما فرهنگ‌مان را به سینمای جهان بهتر معرفی کرده‌ایم و دیپلماسی فرهنگی برجسته‌تر می‌شود. هر فیلم مناسب و درخوری قابلیت نمایش برای جهانیان را دارد. در گذشته در معرفی فیلم‌ها خطا داشتیم و اکثرا فیلم‌هایی را معرفی کردیم که شاید ناخودآگاه ضد فرهنگ ایرانی بودند. اینکه بتوانیم به جهان نشان دهیم خانواده‌های ایرانی شاد و پویا هستند، تفکر دنیا را درباره کشورمان تغییر داده‌ایم.




بیشتر بخوانید:


یک «دینامیت» پولساز برای انفجار گیشه با چاشنی انهدام اخلاق


برای رسیدن به سینمای ملی باید پژوهش را اولویت قرار دهیم




دغدغه جشنواره باید توسعه و ارتقای «سینمای ملی» باشد/ باید فیلم ضعیف و سخیف تعریف شود


باید  مرز بین فیلم سخیف و خوب روشن شود


اطیابی تصریح کرد: امیدوارم در دوره چهلم، بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر در کنار بخش ملی پرقدرت عمل کند و ویترین کلان‌تری از سینمای ایران به جهان معرفی شود.


او در ادامه با اشاره به این که ارزیابی کیفیت محتوایی فیلم باید دقیق و بدون پیش‌فرض باشد، گفت: گاهی حتی در ساخت یک فیلم که مضمون ارزشمندی هم دارد، آنقدر ضعیف عمل می‌کنیم که ذهن مخاطب نسبت به آن موضوع ارزشمند، منفی می‌شود. فیلمی داشته‌ایم که یک موضوع باارزش را وهن کرده اما جایزه هم‌ گرفته است! باید توجه داشت که عرصه هنر، عرصه آزمون و خطا است. باید مرز بین فیلم سخیف و خوب روشن شود و به عقیده من هر فیلمی را بر اساس ژانر و موضوع نمی‌توان در این زمینه طبقه‌بندی کرد.


اطیابی در پایان گفت: طبق رسوم هر ساله در زمان تحویل سال از خداوند متعال درخواست می‌کنیم تا تحول در حالمان ایجاد شود و برای جشنواره فیلم فجر هم چنین دعا و آرزویی را داریم اما باید منظره اصلی تحول در سینما مشخص شود.


انتهای پیام/۴۱۷۳/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب